Svara på tråd  [ 3 inlägg ] 
Betala bort reklamen: Nya priser beroende resurser 
Författare Meddelande

Blev medlem: sön 30 dec 2012, 20:35
Inlägg: 117
Mitt EgetForum: SwedishSurvivalist.egetforum.se
Inlägg Betala bort reklamen: Nya priser beroende resurser
Nyligen har priset för att betala bort reklamen ändrats. Nu beräknas priset på ett nytt sätt som beror på hur mycket "resurser" forumet använder. Det innebär tyvärr något av en "chock-höjning" för vårt forum. 400-500 procent ökning. Men iofs från en ganska låg nivå, så det är inte fullt så illa som det kan låta.

Jag undrar om det är OK om vi försöker minska de resurser som används, för att om möjligt den vägen minska det nya priset, när det blir aktuellt. Jag redovisar här några alternativ, och undrar om några av dem påverkar de resurser som styr priset?

En stor del av vårt forum visas för gäster och sökmotorer. Uppskattningsvis är det normalt dubbla antalet gäster inne jämfört med inloggade. Det skulle vara ganska enkelt att göra mycket mer av forumet dolt för gäster och sökmotorer. Det skulle troligen kraftigt minska antalet sidvisningar och belastning från bottar som indexerar.

Vi har en hel del gammalt innehåll. En del av det skulle troligen kunna raderas alternativt flyttas till ett arkiv som bara inloggade medlemmar har tillgång till.

Vi har en hel del användare som inte varit aktiva det senaste året. Det vore enkelt att radera dem.

När vi betalar bort reklamen så antar jag att den betalas bort såväl för inloggade som för gäster? Skulle det vara möjligt att reklamen bara visas för gäster som inte är inloggade? Det skulle i så fall göra det mer attraktivt att ha en större del av forumet synligt för gäster, och den vägen hjälpa till med att finansiera reklamfrihet för inloggade.

Skulle något eller några av förslagen ovan kunna bidra till att minska kostnaden för reklamborttagning?


tor 27 mar 2014, 10:29
Profil WWW
Programmerare
Programmerare
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 30 jun 2008, 03:07
Inlägg: 5412
Mitt EgetForum: https://www.egensajt.se
Inlägg Re: Betala bort reklamen: Nya priser beroende resurser
Vi försöker sätta priser som motsvarar vad reklamintäkter skulle ge på varje forum. Men de priser vi har satt ska ligga klart under vad reklamintäkter skulle ha givit, så det handlar inte enbart om resurser. Att radera användare eller ta bort inlägg minskar resursutnyttjandet otroligt marginellt och är ingen bra idé
Men det är ju som sagt upp till var och en att bestämma om det låga alternativt höga priset är värt att betala.


tor 27 mar 2014, 11:39
Profil

Blev medlem: sön 30 dec 2012, 20:35
Inlägg: 117
Mitt EgetForum: SwedishSurvivalist.egetforum.se
Inlägg Re: Betala bort reklamen: Nya priser beroende resurser
Skulle det vara tekniskt möjligt att ta bort reklamen bara för inloggade medlemmar, men att visa den för ej inloggade gäster? I vårt fall har vi normalt fler gäster än inloggade. Det borde i så fall kunna medge lägre kostnad för reklamborttagning eftersom inte all reklam tas bort? Eventuellt kunde ni ha ett pris för att ta bort reklamen för alla och ett annat för att ta bort den bara från inloggade.

Alternativt om vi begränsar åtkomsten för gäster, döljer en avsevärt större del av forumet, så skulle det troligen också minska, kanske halvera, antalet sidvisningar och också hur mycket reklam som skulle visas. Skulle det innebära lägre kostnad för reklamborttagning?

Just modellen med att visa reklam bara för ej inloggade tycker jag vore trevligast. Det skulle gynna att forum är synliga och sökbara, ge er intäkter och inloggade medlemmar som skriver på forumet en trevlig miljö. Dessutom skulle det kanske innebära att medlemmar ökar, och att det därmed skrivs ändå mer på forumet.


tor 27 mar 2014, 13:21
Profil WWW
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Svara på tråd   [ 3 inlägg ] 

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by STSoftware for PTF.
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010
phpBB SEO
[ Time : 0.087s | 18 Queries | GZIP : Off ]