Svara på tråd  [ 14 inlägg ] 
Några frågor ang forumfunktioner 
Författare Meddelande
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 30 jun 2008, 03:07
Inlägg: 13
Ort: Katrineholm
Inlägg Några frågor ang forumfunktioner
Först vill jag passa på att tacka för den verkligt supersnabba responsen man verkar få härinne när man har frågor. Tack. :wink:

Vill också säga att hittills är jag supenöjd, både med att ha hittat hit och med forumet, fast jag har ju bara varit uppe ett dygn, så... :P

Till mina frågor, som säkert blir fler vad det lider. Jag hittar inget svar på dem i FAQ'en, så jag ställer dem här.

Jag länkar in en dump på hur signaturen sitter i våra inlägg och undrar om man kan få den litet längre ned?
Bild

Sedan undrar jag, mest för det estetiskas skull, om det går att fixa så att admins inte får redigeringstiden synlig i inlägg, både egna och andras. En admin ändrar ju en hel del inlägg mellan varven och det är mest för syns skull då, som jag undrar det.

Sista frågorna just nu: när man betalar för att få bort reklamen, då är det endast sidvisningarna som räknas, man har inte en viss tid på sig också?
Jag menar som verkligt trista aimoo har, betalar man där och inte har gjort slut på sidvisningarna på 6-12 månader, så är "tiden ute" ändå, och man får betala för en ny period?

Om jag inte betalar för att få bort reklamen, försvinner det inlägg då eller är hela forumet intakt forever?

Jag jämför åter med aimoo (där jag en gång började men senare gick över till vBulletin, med mitt förra forum) och på aimoo var det så att om man inte köpte bort reklamen, så fick man endast fyra sidor forum att leka med, oavsett om det var skrivet mycket mer. De gamla inläggen försvann alltså efterhand. :shock:


ons 21 mar 2007, 08:19
Profil WWW
Programmerare
Programmerare
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 30 jun 2008, 03:07
Inlägg: 5412
Mitt EgetForum: https://www.egensajt.se
Inlägg Re: Några frågor ang forumfunktioner
Tequilan skrev:
Först vill jag passa på att tacka för den verkligt supersnabba responsen man verkar få härinne när man har frågor. Tack. :wink:

Vill också säga att hittills är jag supenöjd, både med att ha hittat hit och med forumet, fast jag har ju bara varit uppe ett dygn, så... :P

admin: Tack för det!

Till mina frågor, som säkert blir fler vad det lider. Jag hittar inget svar på dem i FAQ'en, så jag ställer dem här.

Jag länkar in en dump på hur signaturen sitter i våra inlägg och undrar om man kan få den litet längre ned?
Bild

admin: tyvärr syns inte bilden

Sedan undrar jag, mest för det estetiskas skull, om det går att fixa så att admins inte får redigeringstiden synlig i inlägg, både egna och andras. En admin ändrar ju en hel del inlägg mellan varven och det är mest för syns skull då, som jag undrar det.

admin: för detta krävs ett mod och vi ska ha detta i åtanke under nästa mod runda

Sista frågorna just nu: när man betalar för att få bort reklamen, då är det endast sidvisningarna som räknas, man har inte en viss tid på sig också?
Jag menar som verkligt trista aimoo har, betalar man där och inte har gjort slut på sidvisningarna på 6-12 månader, så är "tiden ute" ändå, och man får betala för en ny period?

Om jag inte betalar för att få bort reklamen, försvinner det inlägg då eller är hela forumet intakt forever?

Jag jämför åter med aimoo (där jag en gång började men senare gick över till vBulletin, med mitt förra forum) och på aimoo var det så att om man inte köpte bort reklamen, så fick man endast fyra sidor forum att leka med, oavsett om det var skrivet mycket mer. De gamla inläggen försvann alltså efterhand. :shock:

admin: Det är endast sidvisningar som räknas på de sidor som skulle ha funnits reklam, dvs det klick försvinner inte på profil sidor eller i admin panelen. När klicken är slut kommer reklamen in igen och ingenting försvinner.


ons 21 mar 2007, 10:34
Profil

Blev medlem: mån 30 jun 2008, 03:07
Inlägg: 26
Inlägg 
Om jag förstår dig rätt vill du ha ner din sig en bit?

Dina inlägg blir alltid i storlek proportionerligt mot din avatar och den rutan till vänster som innehåller info.

Tyvärr går det inte att sänka sig:en i jämnhöjd med avatar-rutan utan en mod (som jag inte vet om det finns eller ej), men man göra en ful-lösning:
Lägg in en tre-fyra <br>-taggar överst/först i din signatur. Det kommer se OK ut på korta inlägg, men inte alls lika snyggt på längre.

_________________
Foro Chescandinavia - Forum för skandinaviska Valenciafans


ons 21 mar 2007, 11:05
Profil
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 30 jun 2008, 03:07
Inlägg: 13
Ort: Katrineholm
Inlägg 
dc11ab skrev:
Om jag förstår dig rätt vill du ha ner din sig en bit?

Dina inlägg blir alltid i storlek proportionerligt mot din avatar och den rutan till vänster som innehåller info.

Tyvärr går det inte att sänka sig:en i jämnhöjd med avatar-rutan utan en mod (som jag inte vet om det finns eller ej), men man göra en ful-lösning:
Lägg in en tre-fyra <br>-taggar överst/först i din signatur. Det kommer se OK ut på korta inlägg, men inte alls lika snyggt på längre.
Exakt.
Har en dump här (om den nu syns): http://kamelen.se/ostajlat/bilder/sign.JPG

Avatarens storlek är 140 x 115 pixlar, så den borde ju inte göra så att signaturen kommer högt upp... eller? 8)


ons 21 mar 2007, 11:10
Profil WWW
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 30 jun 2008, 03:07
Inlägg: 13
Ort: Katrineholm
Inlägg 
Skall även säga att avatarer med stl 100 x 100 får sin signatur väldigt högt upp. Men det kanske beror på forumlayouten jag har valt, kom jag att tänka på.


ons 21 mar 2007, 11:17
Profil WWW

Blev medlem: mån 30 jun 2008, 03:07
Inlägg: 26
Inlägg 
Det är inte enbart avataren utan även övrig info i den vänstra rutan, t ex rank, datum, info om varifrån man är osv. som tillslut sätter minimistorleken på inläggens höjd, oavsett hur lite man skriver.

Sig:en hamnar däremot alltid precis under ditt inlägg. Vid korta inlägg, dvs kortare i höjd än vad din vänsterruta är, blir det lite tokigt.

I html-tables, img-taggen och i de flesta textbehandlingsprogrammen (t ex MS Word) kan man modifiera "space" i horisontellt och vertikalt läge. Det borde gå att lägga till space i phpBB också, men det kräver en mod.

_________________
Foro Chescandinavia - Forum för skandinaviska Valenciafans


ons 21 mar 2007, 11:21
Profil
Support
Support
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 30 jun 2008, 03:07
Inlägg: 1163
Mitt EgetForum: http://www.volunteerforum.se
Inlägg 
Signaturen lägger sig alltid under texten.
ju mer man skriver desto närmare botten beroende
på hur stor ens bild är (Även info osv)
<------








Som nu är min i botten för att texten är lång...
(Detta gäller alla templates jag sett)

_________________
Bild
Bild
><((((º> *Blurp* Volunteer Community - Vapen Forum
"På Internet gör det inget om man stavar fel. Fråga bara alla type-in-nissar."
"Lön är en kompensation för lidandet man får utstå" - Mig


ons 21 mar 2007, 15:05
Profil WWW
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 30 jun 2008, 03:07
Inlägg: 13
Ort: Katrineholm
Inlägg 
Tack för alla svar.

Har en ny fråga.
Redigeringstiden. Är det någon tidsgräns på redigeringstiden på inlägg användarna gör på forumet? Inte så kul om alla börjar radera sin inlägg efter några dagar... :roll:


tor 22 mar 2007, 00:20
Profil WWW
Support
Support
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 30 jun 2008, 03:07
Inlägg: 1163
Mitt EgetForum: http://www.volunteerforum.se
Inlägg 
Nej finns ingen tidsgräns, finns dock mod för sånt,
men inget vi har tänkt på att lägga in...

_________________
Bild
Bild
><((((º> *Blurp* Volunteer Community - Vapen Forum
"På Internet gör det inget om man stavar fel. Fråga bara alla type-in-nissar."
"Lön är en kompensation för lidandet man får utstå" - Mig


tor 22 mar 2007, 00:37
Profil WWW
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 30 jun 2008, 03:07
Inlägg: 13
Ort: Katrineholm
Inlägg 
Finns väl en uppsjö av finesser och funktioner man kan lägga in om man kan det där med att koda.
Hade tidigare ett vBulletin-forum, där bara vimlade det av grejer. Inte för att jag räknar med eller vill ha alla dessa, men just detta med redigeringstiden tycker jag är bra om den kan begränsas. Just för att användare som får tokryck, inte skall börja radera sina inlägg och göra trådar obegripliga iom det, då alla ev svar i tråden finns kvar från andra användare. /varit med förr

Fortsätter min frågestund i morgon. :wink:

Go'natt.


tor 22 mar 2007, 00:50
Profil WWW
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 30 jun 2008, 03:07
Inlägg: 13
Ort: Katrineholm
Inlägg 
I adminpanelen hittade jag iaf nu en funktion som gör så att användarna iaf inte kan radera sina inlägg, vilket är suveränt bra. *tumme upp*
Det funkar dock att redigera i dem i tid och evighet, mindre bra.


tor 22 mar 2007, 07:56
Profil WWW
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 30 jun 2008, 03:07
Inlägg: 13
Ort: Katrineholm
Inlägg 
Har läst en hel del i det här forumet nu, vill ju inte fråga om minsta lilla grej i onödan. Jag försöker testa och fixa själv, innan jag frågar iaf, bästa sättet att lära sig på tycker jag.

Har nu förstått att det i adminpanelen skall finnas något som heter "extra innehåll", men något sådant har jag inte. Eller är det bortplockat?

Dump på hur det ser ut hos mig:
http://i7.photobucket.com/albums/y285/TequilaLady/tomt.jpg


tor 22 mar 2007, 11:17
Profil WWW
Programmerare
Programmerare
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 30 jun 2008, 03:07
Inlägg: 5412
Mitt EgetForum: https://www.egensajt.se
Inlägg 
Det har bytt namn till Design inställningar då vi kommer att där samla mer roliga funktioner.


tor 22 mar 2007, 11:36
Profil
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 30 jun 2008, 03:07
Inlägg: 13
Ort: Katrineholm
Inlägg 
Tack för det, en sak mindre att leta efter. :P


tor 22 mar 2007, 11:47
Profil WWW
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Svara på tråd   [ 14 inlägg ] 

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by STSoftware for PTF.
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010
phpBB SEO
[ Time : 0.076s | 18 Queries | GZIP : Off ]