Svara på tråd  [ 5 inlägg ] 
Du ska nog inte besvära XXX. H-n gillar inte dig. 
Författare Meddelande
Forumaktivist
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 05 okt 2008, 14:23
Inlägg: 451
Ort: Oskarshamn
Mitt EgetForum: diagnoser1.egetforum.se/
Inlägg Du ska nog inte besvära XXX. H-n gillar inte dig.
Jag har ju berättat för er att jag har autistiska drag. När man har det har man svårt att tolka andra människors tysta språk eller hur man nu ska säga. Signaler som inte alltid är helt tydliga, men som ändå säger om det är tillåtet eeller inte tillåtet att söka kontakt med den eller den. Det sägs ju också att personer med autism och autismliknande symptom drar sig undan. Det gör jag också, men med tanke på hur mycket negativ respons jag har fått mäta har jag på senare tid börjat undra om det kanske rentav kan ha något samband.
Jag har ofta råkat ut för att en tredje part har gått emellan och säger ifrån att man minsann inte ska besvära den där personen som man egentligen bara vill få kontakt med och helt enkelt lära känna. H-n gillar en ändå inte. Vidare säger den tredje parten att denne tror nog inte att man ska hålla på för mycket, för då tycker den där som man vill lära känna bara att det är jobbigt.
Jag har också blivit tillsagd att jag ska försvinna, för att de andra som sitter ocmh pratar bara tycker att jag är jobbig och jo visst. Jag ska erkänna att jag har ett enormt berättarbehov och att mitt sätt att söka kontakt väldigt ofta går ut på att just berätta saker.
Jag har även fått höra kommentarer som att "vi hade det så trevligt innan du kom", "nu var det slut på friden", "nu dog friden". Det har faktiskt lett till att jag har satt mig ensam nånstans i slutänden. Inte för att jag direkt vill vara ensam då, men då slipper jag få höra att de andra besväras av mitt sällskap.
Hur är det för dig? Har du varit med om något liknande. Har någon sagt något sånt till dig att du minsann inte ska besvära XXX? Har du kanske själv sagt så till någon? Jag skulle väldigt gärna vilja veta varför man säger så över huvud ragwt. Hur kan man ha mage att göra det? Hur kan man bara komma på tanken?
Dn saksom jag har lagt märke till vad gäller just såna här forum, så är det just det att de är så bra, för här är det ingen som säger något sånt. Här behöver man inte skämmas för att man är annorlunda. Jag vet inte om det här är något som enbart drabbar personer med autistiska drag, men jag skulle inte bli förvånad ifall den gruppen av människor är överrepresenterad vad det gäller att få just denna tuyp av negativ respons. Vad tror du? om det är så att vi är överrepresenterade till att drabbas av detta: Hur ska vi då göra för att lyckas få kontakt på ett vettigt och bra sätt?

_________________
Bild
Bild


Senast redigerad av skorpion76 lör 18 jul 2009, 10:09, redigerad totalt 1 gång.



tor 23 apr 2009, 13:08
Profil WWW
Programmerare
Programmerare
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 30 jun 2008, 03:07
Inlägg: 5412
Mitt EgetForum: https://www.egensajt.se
Inlägg Re: Du ska nog inte besvära XXX. H-n gillar inte dig.
Jag själv bär på mig en stor lust att berätta om saker, men jag berättar faktiskt nästan inget för någon, utan bär på det mesta själv.

En sak man bör tänka på är att aldrig utsätta en person för mer kontakt än personen själv önskar, gör man det så anser jag att man faktiskt kränker den personens integritet. Man bör därför eller försöka känna av hur mycket någon önskar att bli kontaktad.

När någon blir kontaktad mer än den personen önskar så reagerar man oftast på 3 sätt:
1: Man ignorerar personen helt.
2: Man säger ifrån på ett bra sätt (inte alltför vanligt tyvärr, men detta är svårt, man riskerar ju att såra eller göra personen ledsen.)
3: Man försöker prata med en gemensam person/bekant att man inte längre önskar så mycket kontakt med personen ifråga.

Problemet är ofta att känna in hur pass mycket kontakt/relation som personer önskar, man måste alltid försöka att inte vara påträngande.

När någon tycker att någon är "besvärlig" är det ofta, men inte alltid ett uttryck för bristande medmänsklighet och kärlek till sina medmänniskor.

Och du ska definitivt inte skämmas för att vara annorlunda, utan jag ser flera goda egenskaper som du har som nästan ingen annan har.


tor 23 apr 2009, 14:23
Profil
Forumaktivist
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 05 okt 2008, 14:23
Inlägg: 451
Ort: Oskarshamn
Mitt EgetForum: diagnoser1.egetforum.se/
Inlägg Re: Du ska nog inte besvära XXX. H-n gillar inte dig.
admin skrev:
Man bör därför eller försöka känna av hur mycket någon önskar att bli kontaktad. Problemet är ofta att känna in hur pass mycket kontakt/relation som personer önskar, man måste alltid försöka att inte vara påträngande.
Ja, och det är just precis det där som jag har svårt med på grund av mitt handikapp, men jag hoppas att jag genom att berätta det här kan få lite större förståelse samtidigt som jag också hoppas att det ökar medvetenheten kring det här i största allmänhet. Om någon vet med sig att den har sagt något sånt bör den nog tänka ett steg till.

_________________
Bild
Bild


Senast redigerad av skorpion76 tis 25 aug 2009, 09:16, redigerad totalt 1 gång.



tor 23 apr 2009, 14:43
Profil WWW
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 29 mar 2009, 22:20
Inlägg: 31
Ort: Skåne
Mitt EgetForum: http://forum.tornevall.net
Inlägg Re: Du ska nog inte besvära XXX. H-n gillar inte dig.
skorpion76 skrev:
admin skrev:
Man bör därför eller försöka känna av hur mycket någon önskar att bli kontaktad. Problemet är ofta att känna in hur pass mycket kontakt/relation som personer önskar, man måste alltid försöka att inte vara påträngande.
Ja, och det är just precis det där som jag har svårt med på grund av mitt handikapp, men jag hoppas att jag genom att berätta det här kan få lite större förståelse samtidigt som jag också hoppas att det ökar medvetenheten kring det här i största allmänhet. Om någon vet med sig att den har sagt något spnt bör den nog tänka ett steg till.


Jag kan helt klart förstå ditt dilemma här (trots att även denna tråden är gammal). Jag gissar att du inte saknar organen för att förstå när du går över gränsen och när du inte gör det? Att då försöka bli medveten om när du gör rätt och fel lär definitivt inte vara en enkel grej för dig. Sedan är det nog en hel del ytterligare omständigheter som påverkar runtomkring. Är det här en allmän företeelse för dig, eller är det bara "vissa" människor du har problem? Män som kvinnor, så att säga?


tor 20 aug 2009, 20:58
Profil ICQ WWW
Forumaktivist
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 05 okt 2008, 14:23
Inlägg: 451
Ort: Oskarshamn
Mitt EgetForum: diagnoser1.egetforum.se/
Inlägg Re: Du ska nog inte besvära XXX. H-n gillar inte dig.
Ja, till att börja med ska jag svara ja på din fråga om den här tråden är gammal. Detär den. Den låg jättelänge orörd utan att någon svarade på den, men nu är jag glad att ni är några stycken som har börjat göra det. Jag vill gärna få igång en diskussion kring detta någonstans, men vet idag inget forum som handlar om det här. För att besvara din andra fråga kan jag säga att det mest är killar jag har haft problem med.

_________________
Bild
Bild


tis 25 aug 2009, 09:22
Profil WWW
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Svara på tråd   [ 5 inlägg ] 

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by STSoftware for PTF.
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010
phpBB SEO
[ Time : 0.072s | 18 Queries | GZIP : Off ]