Svara på tråd  [ 15 inlägg ] 
Vad med ett forum kan göra att man förlorar besökare? 
Författare Meddelande
Support
Support
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 30 jun 2008, 03:07
Inlägg: 1595
Ort: Stockholm
Mitt EgetForum: www.egetforum.se
Inlägg Vad med ett forum kan göra att man förlorar besökare?
Som rubriken: Vad på/med ett forum kan göra att man förlorar besökare?

Här finns ju en hel drös med människor som både är vana forumanvändare och vana administratörer, så jag tänkte att ni borde ha några ideer om detta. Har PM-at en del med en användare på mitt forum om det här nämligen, och vi tror helt olika saker påverkar negativt/positivt.

Är phpBB3 för krångligt så att det skrämmer bort folk? Har phpBB för många funktioner? Finns det några funktioner som ni märkt att många tycker är extra jobbiga/otydliga/svåra att förstå? Och lämnar man ett forum, även om man är intresserad av ämnet, om man tycker det är finns för krångliga funktioner?

Är det för svårt att förstå vad BBKoder är? Skrämmer dom bort folk?

Smileys? Var går gränsen för överanvändning av smileys?

Vad för sorts inlägg är "skräpinlägg" eller "ogräsinlägg"?

Själv har jag alltid trott att det som framförallt skrämmer bort folk är dålig moderering (spam får vara kvar för länge t.ex.) och låg aktivitet. Och sen förstås också blinkande bilder, grälla färger och färger som gör det svårare för folk att läsa.

Vad har ni fått höra från era användare?

_________________
"I have my shit together... I just can't remember where I put the pile."


ons 02 sep 2009, 22:02
Profil
V.I.P
V.I.P
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 10 sep 2008, 12:41
Inlägg: 940
Mitt EgetForum: http://www.amdforum.se
Inlägg Re: Vad med ett forum kan göra att man förlorar besökare?
En intressant tråd. Jag är själv väldigt intresserad av detta och lägger ner oerhört mycket tid på mitt eget forum för att få det så bra som möjligt.

En viktig aspekt är själva utseendet. Om designen/layouten inte är tilltalande kommer medlemmarna inte finna det attraktivt att vara en del av forumet. Sedan beror det såklart lite på vad man har för inriktning på forumet, men jag kan väl säga som så att det är väldigt många registrerade forum som använder templates som jag aldrig skulle drömma om att använda och aldrig kunna tänka mig att registrera mig som medlem i ett sådant forum på grund av stilvalet.

Jag tror inte problemet är att många tycker phpBB3 eller phpBB överhuvudtaget är för krångligt. Vilka funktioner erbjuds? Vad efterfrågar medlemmarna? Bara en sån sak som att det finns knappar på engelska i ett svenskspråkigt forum bara för att templatens knappar inte har översatts kan vara en sak som påverkar negativt för vissa.

Jag tror snarare i så fall att det är bristen på vissa funktioner som gör det omständigt att använda phpBB3. Ta till exempel möjligheten att kunna citera flera inlägg på ett smidigt sätt "multi quote". Detta är standard i många andra forumlösningar men saknas i phpBB3. För att få snabbsvar måste man än så länge skaffa en MOD även om den funktionen äntligen blir standard i phpBB 3.0.6.

Att man förlorar besökare består nog främst i att forumet inte upplevs som aktivt. Administratören måste givetvis vara aktiv själv så det syns. Man måste synas på Google för att få fler medlemmar. Ju fler medlemmar man får desto fler diskussioner startas och desto mer levande blir forumet. Upplever medlemmarna att forumet är alldeles för regelstyrt kan nog vissa tappa intresset av den anledningen.

Vill avslutningsvis rekommendera denna länk på phpBB: http://www.phpbb.com/blog/2009/08/25/se ... checklist/

//AMD

_________________
http://www.amdforum.se

Bild


ons 02 sep 2009, 22:15
Profil WWW
Support
Support
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 30 jun 2008, 03:07
Inlägg: 1595
Ort: Stockholm
Mitt EgetForum: www.egetforum.se
Inlägg Re: Vad med ett forum kan göra att man förlorar besökare?
För mig spelar också designen på forumet stor roll: Att det inte är nåt som sticker i ögonen och stör, att det är enhetligt och logiskt uppdelat/lätt att hitta.

Så här ser ju bbkoderna ut när man skriver inlägg:
Bilaga:
bild1.gif
bild1.gif [ 3.7 KiB | Visad 7820 gånger ]

Är det många som tycker att det är helt obegripligt att lura ut vad detta här ovan är?

Och blir många förvirrade av den här informationen?:
Bilaga:
bild2.gif
bild2.gif [ 1.55 KiB | Visad 7963 gånger ]


Jag har liksom aldrig ens kommit på tanken att det skulle kunna skrämma bort folk? Är dom tysta och bara springer sin väg? Eller är det bara en person som tycker så?

AMD skrev:
Upplever medlemmarna att forumet är alldeles för regelstyrt kan nog vissa tappa intresset av den anledningen.

Det tror jag också. Om det är för höga krav på hur ett inlägg ska se ut så vågar folk tillslut inte skriva nåt.

Dom här länkarna hittade jag för ganska länge sen. Kommer inte ihåg om jag postat dom här på supportforumet förut:
Super Moderator Guide
How To Turn Lurkers Into Posters
8 tips för dig som planerar att starta ett forum

_________________
"I have my shit together... I just can't remember where I put the pile."


ons 02 sep 2009, 23:02
Profil
V.I.P
V.I.P
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 10 sep 2008, 12:41
Inlägg: 940
Mitt EgetForum: http://www.amdforum.se
Inlägg Re: Vad med ett forum kan göra att man förlorar besökare?
Jag har svårt att se att sådana där koder skulle få folk att lämna ett forum. Grunderna när det handlar om att skriva och posta inlägg och trådar klarar man bra utan att kunna BBkoder. Är man en nyfiken medlem så lär man ju fråga om det är något man inte förstår.

//AMD

_________________
http://www.amdforum.se

Bild


ons 02 sep 2009, 23:34
Profil WWW
Forumaktivist
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 05 okt 2008, 14:23
Inlägg: 451
Ort: Oskarshamn
Mitt EgetForum: diagnoser1.egetforum.se/
Inlägg Re: Vad med ett forum kan göra att man förlorar besökare?
SvartaKatten skrev:
Som rubriken: Vad på/med ett forum kan göra att man förlorar besökare?

Här finns ju en hel drös med människor som både är vana forumanvändare och vana administratörer, så jag tänkte att ni borde ha några ideer om detta. Har PM-at en del med en användare på mitt forum om det här nämligen, och vi tror helt olika saker påverkar negativt/positivt.

Är phpBB3 för krångligt så att det skrämmer bort folk? Har phpBB för många funktioner? Finns det några funktioner som ni märkt att många tycker är extra jobbiga/otydliga/svåra att förstå? Och lämnar man ett forum, även om man är intresserad av ämnet, om man tycker det är finns för krångliga funktioner?

Är det för svårt att förstå vad BBKoder är? Skrämmer dom bort folk?

Smileys? Var går gränsen för överanvändning av smileys?

Vad för sorts inlägg är "skräpinlägg" eller "ogräsinlägg"?

Själv har jag alltid trott att det som framförallt skrämmer bort folk är dålig moderering (spam får vara kvar för länge t.ex.) och låg aktivitet. Och sen förstås också blinkande bilder, grälla färger och färger som gör det svårare för folk att läsa.

Vad har ni fått höra från era användare?
Hej Svartakatten!
Det är faktiskt en väldigt intressant fråga som du tar upp här. Jag har själv funderat en hel del över just det här. Kanske inte just detta med phpBB 3 och dess funktioner då, men just det här med trådar på forumet och vad man behöver ha med eller vad man weventuellt kan ¨ålla bort för att locka folk att komma dit. Jag ska ocksp erkänna att jag är en av dem som lämnade ditt forum. Inte för att jag inte gillade det, men det var inget som jag kände igen mig i och jag hade helt enkelt svårt för att passa in där, kände jag. Förlåt mig, så hemskt mycket!

_________________
Bild
Bild


tor 03 sep 2009, 06:14
Profil WWW
Support
Support
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 30 jun 2008, 03:07
Inlägg: 1595
Ort: Stockholm
Mitt EgetForum: www.egetforum.se
Inlägg Re: Vad med ett forum kan göra att man förlorar besökare?
AMD skrev:
Jag har svårt att se att sådana där koder skulle få folk att lämna ett forum. Grunderna när det handlar om att skriva och posta inlägg och trådar klarar man bra utan att kunna BBkoder. Är man en nyfiken medlem så lär man ju fråga om det är något man inte förstår.

Jo, jag tycker det också. Vad jag minns av hur det var när jag första gången gick med på ett forum, så ignorerade jag det jag inte förstod och skrev ändå. Det jag inte förstod var aldrig i vägen. Och sen tog jag reda på hur sakerna fungerade allt eftersom, precis som du skriver.

Information om "BBCode är PÅ, [img] är PÅ... osv" och annat sånt man kanske inte begriper sig på först tycker jag är strategiskt placerad i phpBB3 (i alla fall i standardstilen) så man sållar liksom bort den texten som "brus" till höger om skrivrutan.

Det som "skrämmer bort" mig är om sidan inte fungerar: Det tar en massa tid att ladda. Felmeddelanden. Då tröttnar jag fort. Och ljud, videoclip som kör igång automatiskt och sånt gör också att jag tröttnar.

skorpion76 skrev:
Det är faktiskt en väldigt intressant fråga som du tar upp här. Jag har själv funderat en hel del över just det här. Kanske inte just detta med phpBB 3 och dess funktioner då, men just det här med trådar på forumet och vad man behöver ha med eller vad man weventuellt kan ¨ålla bort för att locka folk att komma dit.

Det man bör sålla bort är väl spam, rent tjafs, elakheter och inaktuell/felaktig information?

skorpion76 skrev:
Jag ska ocksp erkänna att jag är en av dem som lämnade ditt forum. Inte för att jag inte gillade det, men det var inget som jag kände igen mig i och jag hade helt enkelt svårt för att passa in där, kände jag. Förlåt mig, så hemskt mycket!

:D Mitt forum är ju av den sorten att det handlar om ett visst problem som verkligen inte alla människor har (som skönt är) så att du inte kände igen dig är inget konstigt. Snarare precis som det ska vara. Det enda man kan göra på mitt forum, om man inte tillhör målgruppen, är att skriva lite lagom mycket off-topic. Det är snarare så att de andra medlemmarna skulle börja undra vad man gör där på forumet, om det märks att man inte tillhör målgruppen och inte känner igen sig, men ändå skriver massor av inlägg (det är ingen som har gjort ännu, men skulle någon göra det är jag helt säker på att jag skulle få PM).

_________________
"I have my shit together... I just can't remember where I put the pile."


tor 03 sep 2009, 07:36
Profil
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 06 apr 2009, 20:14
Inlägg: 323
Mitt EgetForum: http://pratqvarnen.egetforum.se
Inlägg Re: Vad med ett forum kan göra att man förlorar besökare?
För vår del tror jag inte utseendet har en avgörande betydelse, jag tror snarare att vi varit hårda när vi tagit in nya medlemmar.

Vi startade forumet eftersom vi var missnöjda med att det forum några av oss tillhörde tidigare hade policyn så många medlemmar som möjligt, det forumet fick snabbt ett sextiotal medlemmar, men hade inte mer än max 10 som skrev. Idag finns inte forumet längre!

Vi klargör redan när man blir medlem att vi inte accepterar passivitet, man får ett par chanser men sedan blir man avstängd, naturligtvis är man sedan välkommen tillbaka om man vill vara aktiv.

Idag är vi 25 medlemmar och har ungefär 150 inlägg om dagen, och det är precis vad vi siktade på från starten, ett lite men aktivt forum, kan väl i sammanhanget nämna att vi sedan starten uteslutit i det närmaste 100 medlemmar på grund av passivitet.

Vi håller just nu på med ett namnbyte, det nya namnet blir http://www.pratqvarnen.egetforum.se


tor 03 sep 2009, 09:25
Profil
V.I.P
V.I.P

Blev medlem: mån 30 jun 2008, 03:07
Inlägg: 650
Ort: Stockholm
Mitt EgetForum: http://fire-emblem.se
Inlägg Re: Vad med ett forum kan göra att man förlorar besökare?
Jad du Katten, det här var ju knepigt. Vi har inte samma åldersgrupp på våra forum. Och vår drös på huvudsakligen 15-25 har ju mer eller mindre växt upp med internet och till viss del forum. Att funktioner skulle vara avskräckande kan jag knappt föreställa mig, hoss oss jublar folk snarare över nya modifikationer o.s.v.

Däremot är folk lite koncervativa, att avatarerna skulle sitta på höger sida i prosilver var jordens undergång för många. Och jag är nog en av de ytterst få aktiva medlemmar som inte bytt till subsilver2. I övrigt vänjde sig folk ganska snabbt vid phpBB3.

En smiley per mening är för mycket när man skriver en större stycke. De ska ju främst användas då personens känslor inte framgår av texten, men det är av en större vikt.

"Det där stämmer inte alls, så här ligger det till", kan kännas som om någon trycker ned en totalt, men med :) efteråt, så är det lättare att uppfatta det som en vänlig tillrättavisning. På samma sätt kan man betona ironi (kanske det besvärligaste på nätet) o.s.v.

Detta är ett mysterium för mig: http://www.fireemblem.egetforum.se/boar ... t1884.html

_________________
Bild
admin skrev:
Börjar du med ufon, slänger jag ut dig flum :lol:


tor 03 sep 2009, 19:00
Profil WWW
Support
Support
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 30 jun 2008, 03:07
Inlägg: 1595
Ort: Stockholm
Mitt EgetForum: www.egetforum.se
Inlägg Re: Vad med ett forum kan göra att man förlorar besökare?
Tom skrev:
Vi har inte samma åldersgrupp på våra forum. Och vår drös på huvudsakligen 15-25 har ju mer eller mindre växt upp med internet och till viss del forum.

På mitt forum är det mer utspritt: 20-60 ungefär, och de mest aktiva är 25-45. De flesta vuxna använder ju dator i jobbet så, nåt hum har de ju.

Tom skrev:
Att funktioner skulle vara avskräckande kan jag knappt föreställa mig, hoss oss jublar folk snarare över nya modifikationer o.s.v.

Nej, jag har inte hört någon klaga på det innan heller, men den här personen var så oerhört bestämd, så jag började undra och kom på att jag kunde fråga er om ni fått höra nåt liknande. Men jag tror jag konstaterat nu att hon är ganska ensam om att tycka så.

Tom skrev:
En smiley per mening är för mycket när man skriver en större stycke. De ska ju främst användas då personens känslor inte framgår av texten, men det är av en större vikt.

Ja, jag tycker nog samma.

Vad tycker ni om inlägg av den här typen då? nedan:
Citera:
Ja, hurra! :D :!:
Citera:
He he :mrgreen:


Varför medlemmar registrerar sig och sen inget skriver? Ja, såna har vi ganska många av på mitt forum. Tror att det är för att ämnet på mitt forum är svårt att skriva om, och att det även är väldigt privata saker för många. Det har jag fått flera PM om där medlemmar skrivit och förklarat sig om varför de inget skriver. Jag tar också bort såna som har noll-två inlägg efter ett tag. Det finns information om det på mitt forum också, så folk vet om att så sker om de inte skriver nåt.

_________________
"I have my shit together... I just can't remember where I put the pile."


tor 03 sep 2009, 19:52
Profil
V.I.P
V.I.P

Blev medlem: mån 30 jun 2008, 03:07
Inlägg: 650
Ort: Stockholm
Mitt EgetForum: http://fire-emblem.se
Inlägg Re: Vad med ett forum kan göra att man förlorar besökare?
Men hur komplicerat Word och Excel kan vara om man ska utnyttja alla funktioner, så är det väl inte riktigt samma sak? Eller är det? Hur som helst, är BB-codes avskräckande, så låt bli dem! Det kan väl inte vara svårare än så? Det är ungefär som equalizern på datorn, kan vara läskigt att ratta för mycket på sakerna, men då kör man ju få standard, snarare än att inte lyssna på musik alls.

Men vårt huvudämne är inte särskilt svårdiskuterat. :roll:

Dina exempelcitat är ju väldigt överflödiga. Våra yngre användare missbrukar dessa ganska mycket. Inte minst när vi aktiverade Level Bar MOD. Men det kan alltid vara bra att ha en kategori med mindre stränga regler. Vi har en sådan som vi kallar Nörderiets Högborg, och där får man skriva det mesta. Bara inget "kdkuytdy" eller ":D:D:D" o.s.v.

_________________
Bild
admin skrev:
Börjar du med ufon, slänger jag ut dig flum :lol:


tor 03 sep 2009, 20:09
Profil WWW
Support
Support
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 30 jun 2008, 03:07
Inlägg: 1595
Ort: Stockholm
Mitt EgetForum: www.egetforum.se
Inlägg Re: Vad med ett forum kan göra att man förlorar besökare?
Fast jag tycker inte att det är missbruk att skriva såna inlägg, som jag tog som exempel. Jag tycker det är normalt. Bara undrade om det är någon annan som tycker annorlunda.

Majoriteten av inläggen på forumet måste förstås vara inlägg som består av text med nåt innehåll. Annars blir det ju en chatt.

_________________
"I have my shit together... I just can't remember where I put the pile."


tor 03 sep 2009, 20:25
Profil
V.I.P
V.I.P

Blev medlem: mån 30 jun 2008, 03:07
Inlägg: 650
Ort: Stockholm
Mitt EgetForum: http://fire-emblem.se
Inlägg Re: Vad med ett forum kan göra att man förlorar besökare?
Förlåt, jag menar faktiskt: Kan bli väldigt överflödiga. Ibland krävs ju inte mer för att visa sin uppskattning eller instämmande o.s.v. Risken är ju som sagt att det kan fyllas en hel sida med dessa, från olika personer, så någon har postat enlänk till en rolig video eller någonting i den stilen.

Våra självtillverkade smillies är så populära att de ofta missbrukas dock. En anledning är att de är väldigt uttrycksfulla, samtidigt som alla uttryck sitter på olika ansikten, så alla har en viss karaktär. Ni kan se dem om ni går in på kategorin Registrering på mitt forum.

_________________
Bild
admin skrev:
Börjar du med ufon, slänger jag ut dig flum :lol:


tor 03 sep 2009, 20:36
Profil WWW
V.I.P
V.I.P

Blev medlem: mån 30 jun 2008, 03:07
Inlägg: 650
Ort: Stockholm
Mitt EgetForum: http://fire-emblem.se
Inlägg Re: Vad med ett forum kan göra att man förlorar besökare?
Tom skrev:
Förlåt, jag menar faktiskt: Kan bli väldigt överflödiga. Ibland krävs ju inte mer för att visa sin uppskattning eller instämmande o.s.v. Risken är ju som sagt att det kan fyllas en halv sida med dessa, från olika personer, så någon har postat enlänk till en rolig video eller någonting i den stilen.

Våra självtillverkade smillies är så populära att de ofta missbrukas dock. En anledning är att de är väldigt uttrycksfulla, samtidigt som alla uttryck sitter på olika ansikten, så alla har en viss karaktär. Ni kan se dem om ni går in på kategorin Registrering på mitt forum.

_________________
Bild
admin skrev:
Börjar du med ufon, slänger jag ut dig flum :lol:


tor 03 sep 2009, 20:37
Profil WWW
V.I.P
V.I.P
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 30 jun 2008, 03:07
Inlägg: 1044
Ort: Linköping
Mitt EgetForum: http://retrospel.forumportal.se/
Inlägg Re: Vad med ett forum kan göra att man förlorar besökare?
Kan tänkas vara så att just ditt forum Katten är ett sådant som riktar sig mot en sak som är svår för en del människor, vissa kanske bara loggar in för att få läsa av sig lite och reflektera själv och har svårt för att dela med sig. :(

Men ditt forum är fint :)

_________________
flum - that's me!
http://flum.wordpress.com/
http://retrospel.forumportal.se/
Tom skrev:
Ni borde lägga in Gunde Svan som maskot för verksamheten. "Ingenting är omöjligt!" ;-)


tor 03 sep 2009, 20:37
Profil WWW
Support
Support
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 30 jun 2008, 03:07
Inlägg: 1595
Ort: Stockholm
Mitt EgetForum: www.egetforum.se
Inlägg Re: Vad med ett forum kan göra att man förlorar besökare?
Jo, så är det ju, flum. Det är ett svårt ämne. Och många har aldrig ens pratat om vad de varit med om innan, så att börja skriva om det kan verkligen ta emot. Vi som skriver vet att det är många som uppskattar att bara läsa och använda det till att reflektera för sig själva. Har ju fått PM (och e-post) om det som sagt. Ett annat lite roligt fenomen är att många terapeuter registrerar sig men inget skriver :lol: Det är ovanligt många som skrivit i sin profil, och man även kan se på deras e-post att de tillhör nån institution eller firma som sysslar med terapi eller psykologi :)

Men, åter till trådstarten: Vi verkar vara ganska överens om allihop vad som kan vara dåligt på ett forum, som gör att användare tappar sugen, och det är INTE att phpBB är för svårt och har för många funktioner - snarare saknas funktioner. Även på mitt forum får jag oftast glada tillrop när jag lägger till nån ny funktion.

Edit: Och ibland har smileys missbrukats på mitt forum också. Då har det varit att man skrivit en smiley per var fjärde ord ungefär, i en ganska lång text. Det tycker jag är ONÖDIGT :lol: så då har jag editerat och stoppat in hela texten i en spoiler.

_________________
"I have my shit together... I just can't remember where I put the pile."


tor 03 sep 2009, 20:49
Profil
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Svara på tråd   [ 15 inlägg ] 

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by STSoftware for PTF.
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010
phpBB SEO
[ Time : 0.088s | 18 Queries | GZIP : Off ]