Kategoriregler


Kategori användarna emellan, ge så mycket information om ditt forum som möjligt, så att andra vet vad de ska svara på. url och forumversion åtminstone.



Svara på tråd  [ 8 inlägg ] 
Snyggare bilduppladdning / inlägg / Bilagor ? 
Författare Meddelande

Blev medlem: fre 27 apr 2012, 14:50
Inlägg: 143
Mitt EgetForum: skoda.egetforum.se
Inlägg Snyggare bilduppladdning / inlägg / Bilagor ?
Hej

Jo jag undrar om det nått man kan göra så att bilderna syns snyggare i inläggen ?
just nu så är det liksom en ruta där det står bilaga i sidan.

Tänkte kanske på att det skulle bli snyggare utan denna "ram" ?

Har lite funderingar på att kanske starta ett fotoforum med där medlemmar kan ladda upp och visa sina bilder dom tagit.

MVH


sön 13 okt 2013, 17:55
Profil

Blev medlem: sön 30 dec 2012, 20:35
Inlägg: 117
Mitt EgetForum: SwedishSurvivalist.egetforum.se
Inlägg Re: Snyggare bilduppladdning / inlägg / Bilagor ?
Vi har helt stängt av möjligheten att ladda upp bilder och bilagor. Hänvisar till att länka till externa bildsiter. Finns många.

Orsaken är att egetforum.se tar extra betalt för lagring av bilagor och bilder när en viss gräns passeras. Tror det är 100 MB.

Dessutom kan det vara bra för dig att känna till att när databasen för ditt forum passerat 10 MB kan du inte längre uppgradera till webbhotell och få tillgång till databasen. Det innebär att ni blir "inlåsta" om ni inte är beredda att börja om någon annanstans med ett tomt forum. Jag har full förståelse för det affärsmässiga i detta, från perspektivet som egetforum.se har, men det är samtidigt lite otrevligt att vara inlåst... Det gör det svårare att agera "rationellt" när prestanda är låg eller det är störningar i driften...


mån 14 okt 2013, 13:38
Profil WWW

Blev medlem: fre 27 apr 2012, 14:50
Inlägg: 143
Mitt EgetForum: skoda.egetforum.se
Inlägg Re: Snyggare bilduppladdning / inlägg / Bilagor ?
Skogsbonde skrev:
Vi har helt stängt av möjligheten att ladda upp bilder och bilagor. Hänvisar till att länka till externa bildsiter. Finns många.

Orsaken är att egetforum.se tar extra betalt för lagring av bilagor och bilder när en viss gräns passeras. Tror det är 100 MB.

Dessutom kan det vara bra för dig att känna till att när databasen för ditt forum passerat 10 MB kan du inte längre uppgradera till webbhotell och få tillgång till databasen. Det innebär att ni blir "inlåsta" om ni inte är beredda att börja om någon annanstans med ett tomt forum. Jag har full förståelse för det affärsmässiga i detta, från perspektivet som egetforum.se har, men det är samtidigt lite otrevligt att vara inlåst... Det gör det svårare att agera "rationellt" när prestanda är låg eller det är störningar i driften...


Men när man lägger till en bilaga...laddar man upp bilden då i en "databas" eller vad man skall säga......eller använder forumet någon inbyggd uppladdningsfunkstion som tex Postimage.org ?

På det gamla forumet som låg på forum24 innan jag flyttade det hit....så använde dom tjänsten postimage, när man laddade upp bilder, så att själva forumet inte hade bilderna lagrade....ush det lät rörigt men du förstår vad jag menar va ? :)


MVH


mån 14 okt 2013, 20:30
Profil

Blev medlem: sön 30 dec 2012, 20:35
Inlägg: 117
Mitt EgetForum: SwedishSurvivalist.egetforum.se
Inlägg Re: Snyggare bilduppladdning / inlägg / Bilagor ?
Om du har bilagor aktiverat så lagras bilagor och bilder på egetforum.se. Och när du passerar 100 MB så får du börja betala extra för det... Grattis! :D Jag tror inte att det inkluderas i databasen, utan det är en separat filarea, men vet inte säkert.

Jag använder själv gärna postimage.org. Det innebär att jag laddar upp en bild där och sedan klistrar in länk till den bilden i ett inlägg på forumet. Men det finns en massa andra liknande tjänster som också kan användas. Men ingen är, vad jag vet, integrerad i egetforum.se. Utan du måste själv kopiera länkar och klistra in, helt manuellt. Lite klyddit.

Jag har helt stängt av möjligheten att ladda upp bilagor och bilder här. Fungerar bra trots det.


mån 14 okt 2013, 23:05
Profil WWW

Blev medlem: fre 27 apr 2012, 14:50
Inlägg: 143
Mitt EgetForum: skoda.egetforum.se
Inlägg Re: Snyggare bilduppladdning / inlägg / Bilagor ?
Skogsbonde skrev:
Om du har bilagor aktiverat så lagras bilagor och bilder på egetforum.se. Och när du passerar 100 MB så får du börja betala extra för det... Grattis! :D Jag tror inte att det inkluderas i databasen, utan det är en separat filarea, men vet inte säkert.

Jag använder själv gärna postimage.org. Det innebär att jag laddar upp en bild där och sedan klistrar in länk till den bilden i ett inlägg på forumet. Men det finns en massa andra liknande tjänster som också kan användas. Men ingen är, vad jag vet, integrerad i egetforum.se. Utan du måste själv kopiera länkar och klistra in, helt manuellt. Lite klyddit.

Jag har helt stängt av möjligheten att ladda upp bilagor och bilder här. Fungerar bra trots det.


Ojdå.....ja det är ju inte bra, detta är inget jag visste om tyvärr....

Men Admin eller nån annan mederator kanske kan svara på om man inte kan interferera en "uppladdnings knapp" som är knuten till postimage.org ?

Vet ju att inne på postimage.org så finns det en kod som man kan använda sig av och klistra in i sitt forum, problemet är att jag har ju inte tillgång till själva databasen eller vad man nu behöver.

Här är länken till hur man lägger till postimage till sitt forum: http://postimage.org/mod.php
Men jag vet inte riktigt hur man gör sedan för att få det till sitt forum...kanske nån kan kolla lite på detta och hjälpa mig ?

MVH


tis 15 okt 2013, 06:42
Profil
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 05 okt 2013, 21:21
Inlägg: 15
Mitt EgetForum: www.30traktor.egetforum.se/
Inlägg Re: Snyggare bilduppladdning / inlägg / Bilagor ?
Längst ner på forum där står det | Ladda upp bilder | (dock icke på supportforumet), när klickar där då kommer till egetfoto.se Hur den sidan är vet jag icke.

På 30traktor där har vi stängt av funktionen bilagor, då vi icke ser någon fördel med den funktionen, funkar bra att folk själva får välja vilken extern bildsite dem vill ladda upp bilder på. Jag personligen föredrar bildsidor man kan vara medlem på t.ex http://photobucket.com/ fördelarna man får då är att man får kontroll på sina egna bilder och vet att bilderna kommer vara kvar.

Ramarna som jag skulle skriva om hur dem fungerar (har kollat runt på skoda forumet, dock gick de icke som gäst att se bilagor). Borde se likadant ut med ramar rund bilagor och med extern bild?
Bilder som har större upplösning än vad bilden ser ut att vara i inlägget får en ram runt sig, vilket innebär att de går klicka på bilden för att den ska bli större.
Har snokat runt på skoda forumet och hittade en tråd med externa bildlänkar, http://skoda.egetforum.se/mikmol-skoda- ... 4-t92.html När klickar på bilden då ser du de står "Full size" under bilder, när klickar där då blir bilden 1024x768 pixlar, dom med små skärmar kan bara se del av bilden då den blir stort som halften av ett hus i naturlig storlek.

På 30traktor där har satt en maxgräns på 800x600 pixlar på bilder, för att dem med små skärmar ska kunna se hela bilden.


tis 15 okt 2013, 19:18
Profil

Blev medlem: fre 27 apr 2012, 14:50
Inlägg: 143
Mitt EgetForum: skoda.egetforum.se
Inlägg Re: Snyggare bilduppladdning / inlägg / Bilagor ?
Ghost Rider skrev:
Längst ner på forum där står det | Ladda upp bilder | (dock icke på supportforumet), när klickar där då kommer till egetfoto.se Hur den sidan är vet jag icke.

På 30traktor där har vi stängt av funktionen bilagor, då vi icke ser någon fördel med den funktionen, funkar bra att folk själva får välja vilken extern bildsite dem vill ladda upp bilder på. Jag personligen föredrar bildsidor man kan vara medlem på t.ex http://photobucket.com/ fördelarna man får då är att man får kontroll på sina egna bilder och vet att bilderna kommer vara kvar.

Ramarna som jag skulle skriva om hur dem fungerar (har kollat runt på skoda forumet, dock gick de icke som gäst att se bilagor). Borde se likadant ut med ramar rund bilagor och med extern bild?
Bilder som har större upplösning än vad bilden ser ut att vara i inlägget får en ram runt sig, vilket innebär att de går klicka på bilden för att den ska bli större.
Har snokat runt på skoda forumet och hittade en tråd med externa bildlänkar, http://skoda.egetforum.se/mikmol-skoda- ... 4-t92.html När klickar på bilden då ser du de står "Full size" under bilder, när klickar där då blir bilden 1024x768 pixlar, dom med små skärmar kan bara se del av bilden då den blir stort som halften av ett hus i naturlig storlek.

På 30traktor där har satt en maxgräns på 800x600 pixlar på bilder, för att dem med små skärmar ska kunna se hela bilden.


Tack för beskrivningen.

Ja jag använder ju postimage nästan varje dag och skulle vilja ha den modden installerad, så att när man skriver ett inlägg, kan man trycka på en knapp och ladda upp sina bilder VIA postimage....:)

MVH


tis 15 okt 2013, 19:41
Profil

Blev medlem: fre 27 apr 2012, 14:50
Inlägg: 143
Mitt EgetForum: skoda.egetforum.se
Inlägg Re: Snyggare bilduppladdning / inlägg / Bilagor ?
Enligt vad jag har läst längre upp så finns det en gräns på 100 MB, för uppladning av bilder via forumet.

Nu ska ju ni kolla upp om ni kan installera mod från Postimage.org och det är en jätteglad nyhet, vilket underlättar nått enormt.

MEN tills dess så skulle jag vilja veta.......Inne på bilageinställningar , finns det nått som heter uppladdningskatalog.
Sidan om finns det ett fält där det står såhär: homes/bildbanken_egetforum_se/files

Frågan är nu....är det här alla bilder hamnar som laddas upp via forumet i dagens läge ?

I så fall skulle man inte kunna skapa ett konto/mapp på Postimage.org, sedan kopiera adressen till den mappen och skriva in i fältet istället för "homes/bildbanken_egetforum_se/files"?
Eller det funkar inte ?

kanske är enklare om mod för postimage.org hade installerats? :)
Ser att det är många som vill ha den mod installerad

MVH


sön 02 feb 2014, 20:53
Profil
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Svara på tråd   [ 8 inlägg ] 

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by STSoftware for PTF.
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010
phpBB SEO
[ Time : 0.074s | 16 Queries | GZIP : Off ]