Kategoriregler


Kategori användarna emellan, ge så mycket information om ditt forum som möjligt, så att andra vet vad de ska svara på. url och forumversion åtminstone.



Svara på tråd  [ 5 inlägg ] 
Behöver omedelbar hjälp tack !! 
Författare Meddelande

Blev medlem: fre 27 apr 2012, 14:50
Inlägg: 143
Mitt EgetForum: skoda.egetforum.se
Inlägg Behöver omedelbar hjälp tack !!
Det har uppmärksammats att det har registrerats en hel del nya medlemmar som kommer från olika länder.
Dessa har även en konstig mail adress....så jag tror att det är spam.

Det som är konstigt är att jag har captcha på men ändå lyckas det mass registreras en massa konstiga typer.

Jag fick för ett tag sedan ta bort att nya medlemmar skulle få aktiveringsmail, eftersom ingen fick detta aktiveringsmail.
Så då satte jag att dom inte behövde nått aktiveringsmail.

Jag har ett H*** just nu med att försöka gå igenom alla dessa registreringar och radera en efter en hela tiden...jättejobbigt.

Nu har jag funderat på kanske nått som skulle kunna förbättra forumet och förhindra detta, jag vet inte om detta redan finns men finns det vill jag gärna ha reda på hur man gör, annars hade det varit en kanonbra sak att ha på forumet.

1. Man borde kunna ställa in så att endast folk från tex sverige kan registrera sig ( eftersom det är ett svensk forum och vad får dom som inte kan svenska ut av forumet annars ) Kanske via deras IP eller nått ?

2. Det hade också varit bra om man kunde ställa in så att bara dom med tex yahoo, gmail, hotmail osv, kan regga sig och inte dom med väldigt konstiga mail adresser.

3 På medlemslistan så ser man ju användarnamn, när dom blev medlem, inlägg, tiel osv osv.....
Man borde kanske ha så att man ser vilket land dom kommer ifrån med, så att om man tex ser en som kommer från ryssland så kan man reagera och kolla upp denna medlem.

Det borde då naturligtvis även kunna gå att ställa in att när dom reggar sig att dom är tvungna att skriva in vilket land dom kommer från.

OCH att man direkt som admin och moderator kan radera medlemmar direkt från medlemslistan.


4. Något som hade varit extra bra, hade varit att om en nyreggad medlem inte skriver något på säg ca 3 dagar på forumet, raderas denna automatiskt från forumet och måste då regga sig på nytt.
På detta sättet hade man kunnat få bort en HEL del av dom oseriösa som bara reggar sig för sakens skull.


Detta låter ju som världens rasist inlägg men så är det inte.
Men jag förstår inte varför tex 20 personer från olika länder reggar sig på ett svenskt forum där dom säkerligen inte förstår svenska.

Häromdagen hade vi ett konstigt inlägg som jag fick radera samt banlysa medlemmen, och denna medlem verkade komma från ryssland, eftersom inlägget var skrivet på ryska eller nått.

SÅ.......Vad tror ni om dessa ideer ?
Skulle detta kunna vara något ?

För jag behöver verkligen hjälp med att rensa bort alla dessa spam registreringar


lör 20 dec 2014, 20:05
Profil
Programmerare
Programmerare
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 30 jun 2008, 03:07
Inlägg: 5412
Mitt EgetForum: https://www.egensajt.se
Inlägg Re: Behöver omedelbar hjälp tack !!
Du har fel captcha, du borde aktivera den som var per default, solve media captcha, med den aktiverad slipper du alla spam registreringar


mån 22 dec 2014, 19:30
Profil

Blev medlem: fre 27 apr 2012, 14:50
Inlägg: 143
Mitt EgetForum: skoda.egetforum.se
Inlägg Re: Behöver omedelbar hjälp tack !!
admin skrev:
Du har fel captcha, du borde aktivera den som var per default, solve media captcha, med den aktiverad slipper du alla spam registreringar


Jag hade den innan jag bytade till den jag har nu.
Och fick då spam registreringar ändå.

Men provar igen då....har aktiverat den igen nu, så får vi se om det hjälper.

Men vad tror ni om dom andra ideerna ?

Tex...att man kan ställa in om man vill att tex en nyregistrerad användare efter ca 3 dagar inte skrivit något, dvs 0 inlägg, att den raderas automatiskt från forumet ?

Därför att jag undrar är för att jag har satt att alla kan läsa i forumet, men för att kunna skriva måste man vara reggad.
Men har märkt att det var rätt många som bara reggat sig men aldrig skrivit något.


mån 22 dec 2014, 20:54
Profil
Programmerare
Programmerare
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 30 jun 2008, 03:07
Inlägg: 5412
Mitt EgetForum: https://www.egensajt.se
Inlägg Re: Behöver omedelbar hjälp tack !!
Tror det är svårt tyvärr, vi kör en orginal version av phpbb3 och vi vill inte gå in och snickra om koden direkt. Det som kan vara aktuellt är om det finns ett godkänt mod som man kan lägga in.


mån 22 dec 2014, 22:20
Profil

Blev medlem: sön 30 dec 2012, 20:35
Inlägg: 117
Mitt EgetForum: SwedishSurvivalist.egetforum.se
Inlägg Re: Behöver omedelbar hjälp tack !!
Jag använder Q&A Captcha med enkla frågor på Svenska. Men frågorna är gjorda så att de blir knepiga om man inte kan Svenska. Funkar fint.

Exempel:
Tre kylskåp, två katter, en tröja. Hur många ärmar? (2, två)
Är stövlar ofta gjorda av. (gummi, plast, läder)
Är ballonger ofta fyllda med. (luft, gas, helium, väte)
Kokar man vattnet i. (gryta, kastrull, vattenkokare)

Sedan har jag ändå manuellt godkännande. Har hänt att en del "troll" försöker regga sig med knepiga namn med diverse stötande glosor.

En gång i halvåret raderar jag alla användare som har varit medlemmar mer än ett halvår, men aldrig skrivit något.

Skulle gå att sätta så att nya medlemmar inte blir registrerade användare med automatik, utan först efter att man manuellt lagt till dem i gruppen. Kanske efter att de som nya medlemmar gjort något inlägg på en forumdel för presentationer. Men det skulle innebära en del extra jobb.


ons 24 dec 2014, 19:15
Profil WWW
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Svara på tråd   [ 5 inlägg ] 

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by STSoftware for PTF.
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010
phpBB SEO
[ Time : 0.086s | 16 Queries | GZIP : Off ]