Svara på tråd  [ 12 inlägg ] 
Förbannad! 
Författare Meddelande
Support
Support
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 30 jun 2008, 03:07
Inlägg: 374
Ort: Mölndal
Mitt EgetForum: guider.egetforum.se
Inlägg Förbannad!
Ni får ursäkta men jag måste skriva av mig lite..

Kom precis hem från en trafikolycka. Nej, jag var inte inblandad själv och det var inga allvarligare skador involverade. Jag var bara först på plats helt enkelt. Fast så enkelt var det inte heller. Jag ska förklara.

Jag cyklade till affären eftersom det är soligt och fint väder idag och när jag var på väg hem kom jag fram till en olycka. Det låg en skåpbil på sidan tvärs över hela vägen och jag såg bara underredet på bilen. Naturligtvis blev jag lite orolig och hoppade genast av cykeln och sprang runt bilen och visste inte vad jag hade att vänta. Som tur var så var föraren oskadd men omskakad (han hade mindre blessyrer efter air-bagen eftersom han inte haft bälte på sig). Självklart kollade jag så att han inte verkade skadad eller så och eftersom han redan ringt polisen själv så stannade jag på platsen tills polisen kom.

Nu till det som gör mig så jävla förbannad. Eftersom jag cyklade och detta hände på den vägen jag bor på så känner jag ju till vägen väldigt bra. Folk kör som dårar på den och använder den allmänt som någon slags bakfylle-väg till jobbet dagen efter. Det är inte det som gör mig så förbannad heller. Vad som gör mig förbannad är att innan jag kom till platsen så blev jag omkörd av tre bilar (den ena var med största sannolikhet orsaken till olyckan men smet från platsen). Två av dessa bilar stannade, vände sina bilar och körde därifrån utan att ens gå ur bilen och kolla om allt var ok.

Vad fan är det för människor egentligen!?

Idioter!


mån 25 feb 2008, 13:59
Profil ICQ
V.I.P
V.I.P
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 30 jun 2008, 03:07
Inlägg: 144
Inlägg 
Tyvärr så är väl detta typiskt svenskt...har varit med om liknande situationer... :evil:


mån 25 feb 2008, 16:03
Profil
V.I.P
V.I.P

Blev medlem: mån 30 jun 2008, 03:07
Inlägg: 650
Ort: Stockholm
Mitt EgetForum: http://fire-emblem.se
Inlägg 
Ja, man kan verkligen undra vad det är för människor som inte bryr sig om att det kan finnas svårt skadade människor, i behov av hjälp...

_________________
Bild
admin skrev:
Börjar du med ufon, slänger jag ut dig flum :lol:


mån 25 feb 2008, 18:52
Profil WWW
Support
Support
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 30 jun 2008, 03:07
Inlägg: 1163
Mitt EgetForum: http://www.volunteerforum.se
Inlägg 
Va sjukt, ja skulle oxå bli arg :?

_________________
Bild
Bild
><((((º> *Blurp* Volunteer Community - Vapen Forum
"På Internet gör det inget om man stavar fel. Fråga bara alla type-in-nissar."
"Lön är en kompensation för lidandet man får utstå" - Mig


mån 25 feb 2008, 19:21
Profil WWW
Support
Support
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 30 jun 2008, 03:07
Inlägg: 1595
Ort: Stockholm
Mitt EgetForum: www.egetforum.se
Inlägg 
De var kanske fulla eller bakfulla allihop och ville inte träffa polisen? Hoppas dom får mardrömmar!

_________________
"I have my shit together... I just can't remember where I put the pile."


mån 25 feb 2008, 20:09
Profil
Support
Support
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 30 jun 2008, 03:07
Inlägg: 374
Ort: Mölndal
Mitt EgetForum: guider.egetforum.se
Inlägg 
Ja, man kan ju undra..

Nu var föraren inte skadad som tur var, men från det hållet jag kom såg det riktigt ruggigt ut.

Verkligen konstigt beteende att inte stanna och kolla att allt är ok. Nu har ju jag i och för sig utbildning i första hjälpen vid olyckor och sådant, så jag kan ju det där, men nog fasiken hade jag stannat även om jag inte hade haft det.

Nä, blev faktiskt riktigt irriterad där.


mån 25 feb 2008, 21:24
Profil ICQ
Support
Support
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 30 jun 2008, 03:07
Inlägg: 1163
Mitt EgetForum: http://www.volunteerforum.se
Inlägg 
Fasst första hjälpen har väl alla lärt sig i skolan åtminstonde,
frågan är om man kommer igåh nått av det bara hrhr.

Jag hadde absolut stannat iaf..

_________________
Bild
Bild
><((((º> *Blurp* Volunteer Community - Vapen Forum
"På Internet gör det inget om man stavar fel. Fråga bara alla type-in-nissar."
"Lön är en kompensation för lidandet man får utstå" - Mig


mån 25 feb 2008, 22:03
Profil WWW
Support
Support
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 30 jun 2008, 03:07
Inlägg: 1595
Ort: Stockholm
Mitt EgetForum: www.egetforum.se
Inlägg 
Alla som kan köra bil kan ju uppenbarligen också använda sina händer till att slå 112, så om man kan första hjälpen eller inte borde inte spela någon roll. Det är hur mycket man bryr sig om andra människor som spelar roll.

Jag har sett flera liknande saker som det du var med om, fast som inte såg alls lika allvarligt ut: Som en människa som ramlar och slår i huvudet, t.ex., och folk bara går förbi. När jag då själv stannar och frågar "hur gick det? behöver du hjälp?" Så är det som om något "vaknar" hos en del av de andra (samvetet kanske) och de vänder och går tillbaka. Det är som att det är "ok" att ignorera om "alla andra" också gör det, men om en person bryter mönstret så drabbas några stycken av dåligt samvete, eller nåt, och vill också "hjälpa till" plötsligt. Så när en person väl stannat, så stannar plötsligt flera stycken till... Dom tänker inte på att dom själva kan behöva hjälp en annan dag.

_________________
"I have my shit together... I just can't remember where I put the pile."


mån 25 feb 2008, 23:32
Profil
Support
Support
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 30 jun 2008, 03:07
Inlägg: 1163
Mitt EgetForum: http://www.volunteerforum.se
Inlägg 
Ja vet folk bryr sig skit om varandra, se bara hur aktivt mitt forum är,

jag som trodde det skulle bli världens grej, speciellt med tanke på att det är det enda i sitt slag..

"No one cares"

_________________
Bild
Bild
><((((º> *Blurp* Volunteer Community - Vapen Forum
"På Internet gör det inget om man stavar fel. Fråga bara alla type-in-nissar."
"Lön är en kompensation för lidandet man får utstå" - Mig


mån 25 feb 2008, 23:35
Profil WWW
V.I.P
V.I.P

Blev medlem: mån 30 jun 2008, 03:07
Inlägg: 650
Ort: Stockholm
Mitt EgetForum: http://fire-emblem.se
Inlägg 
Det är illa, jag känner igen det där med att folk vaknar när någon annan gör det.

Och beträffande Leons forum, även om det inte händer mycket så måste jag säga att det är en toppenidé. Jag begriper inte riktigt varför det inte slår, för jag tycker att ett forum måste vara det i särklass bästa sättet att finna volontärer/volontärjobb (jagär dock absolut inte är insatt i sådant).

_________________
Bild
admin skrev:
Börjar du med ufon, slänger jag ut dig flum :lol:


tis 26 feb 2008, 17:36
Profil WWW
V.I.P
V.I.P
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 30 jun 2008, 03:07
Inlägg: 144
Inlägg 
Leon skrev:
Ja vet folk bryr sig skit om varandra, se bara hur aktivt mitt forum är,
jag som trodde det skulle bli världens grej, speciellt med tanke på att det är det enda i sitt slag..
"No one cares"


klart många bryr sig...

hmmm, när det gäller ditt forum så tror jag helt klart på iden...problemet är att det inte är lockande.., känns som lite mycket text på portalsidan, en förklaring kanske kunde vara på sin plats vad en volentär är för något och vad det kan innebära...jag som är helt grön förstår inte riktigt vad det handlar om mer än att man jobbar gratis för en god sak...inom olika områden...

Sedan detta med språket..hmm, återigen så är jag övertygad om att för att locka svenskar behöver det till det svenska språket, vi förstår och läser men drar oss för att skriva på engelska..ser också att de flesta länkar är på engelska...och endast tre forum på svenska. Förstår tanken att det ska slå över många länder men kanske skulle du börja med att locka oss först för att bygga upp ett nätverk.
Nätverk är ett kanontips förresten, det finns många organisationer som jobbar med detta...varför inte kontakta dom tex...faddergalan???
Ett tips då jag jobbat med presentationsteknik i 20 år är att ha lite text, stolpar och en riktigt bra förklaring och det som säger allt naturligtvis bilder.......ser att du har bilder under andra flikar, jobba med din portal istället, då blir folk nyfikna.

hoppas du inte tar illa upp :wink:


tis 26 feb 2008, 21:59
Profil
Support
Support
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 30 jun 2008, 03:07
Inlägg: 1595
Ort: Stockholm
Mitt EgetForum: www.egetforum.se
Inlägg 
Här har jag sökt och hittat volontärjobb: http://volontarbyran.org/
När jag googlade efter volontärjobb var det detta ställde jag hittade. Leons forum hittade jag inte (det var innan jag var med här). Men på volontarbyran kan man ju inte ställa några frågor eller prata. Känns lite för anonymt, liksom. En kombination av systemet på sajten ovan och Leons forum vore en riktig hit! Både tydliga annonser + ett forum där man kan diskutera och utbyta erfarenheter (å så lite bilder).

Håller med om vad Annica skriver ovan.

Se där :) En massa råd utan att du ens bett om dem ;)

_________________
"I have my shit together... I just can't remember where I put the pile."


tis 26 feb 2008, 22:39
Profil
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Svara på tråd   [ 12 inlägg ] 

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by STSoftware for PTF.
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010
phpBB SEO
[ Time : 0.040s | 15 Queries | GZIP : Off ]