Svara på tråd  [ 27 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2
Varför pratar vi om varann hellre än med? 
Författare Meddelande
Forumaktivist
Användarvisningsbild

Mitt EgetForum: diagnoser1.egetforum.se/
Inlägg Re: Varför pratar vi om varann hellre än med?
Jag håller helt med dig och därför tycker jag att om det känns fel måste man ju för f... kunna säga ifrån. Sen är det ju så det här med bemötande. Det är något som jag verkligen har seriöst svårt med. Det har jag alltid haft. Jag vet inte hur man gör, vet inte vad man snackar om. Som barn blir man pumpad med förmaningar om att man måste lära sig att uppföra sig ordentligt och att lära sig följa det sociala beteendet, men på senare år har jag fått höra att det inte är något man lär sig . Istället växer man in i det och visst är det så. Allt tyder ju verkligen på det eftersom det inte finns några givna regler om hur man ska göra.
Istället är det så att dom som kan det och vet hur man gör blir accepterade utan att behöva anstränga sig särskilt mycket medan dom som är annorlunda på ett eller annat sätt blir utanför hur dom än gör. Det spelar ingen roll om man skulle anstränga sig och ta i så att man är helt slut. Det sägs ju att man inte får släppa sig, rapa eller tjafsa för mycket och okej då, men hur gör man då?
Det finns idag inga givna mallar som berättar hur man faktiskt gör. Istället heter det bara att man kan förändra sig själv och bli en bättre människa, men ändå finns det inga givna regler om hur man gör plus att det verkar vara fullt tillåtet att både skämta elakt och göra sig rolig på andras bekostnad. Då sägs inte ens så mycket som ett pip om att det inte tillhör soc cialt beteende.
Något som verkligen kan göra mig heligt förbannad är det där med vett och etikett just därför att det fungerar perfekt för alla dom som beter sig enligt den mallen. Dom bara gör allt rätt utan att behöva anstränga sig särskilt mycket medan en annan gång på gång får höra att man måste tänka på att inte göra si eller så. Min cp-skada gör att jag väldigt lätt blir spastiskt och bara just det där att tänka på att låta bli ett visst beteende kan faktiskt göra att jag spänner mig och så blir det ännu värre. Jag blir även spastisk om jag t ex blir väldigt uppspelt och därför måste jag hela tiden tänka på att ta det lugnt, vilket gör att jag inte kan slappna av och vara helt naturlig. Det är verkligen jättejobbigt.
När det gäller vett och etikett gäller det alltså att uppföra sig väl. Man får inte vara annorlunda, men i praktiken innebär det faktiskt att man bortser ifrån personer med diagnoser som adhd, damp, add, atypisk autism, aspergers syndrom, tourettes syndrom och liknande. Dom hamnar utanför hur dom än gör. Det spelar ingen roll hur mycket dessa personer än anstränger sig. Det enda dom får höra är att dom ska tänka på att sluta med det och det.
Om man har tourettes syndrom har man väldigt ofta problem med tics, vilket är något som totalt strider emot vett och etikett. Visst kan jag också hålla med om att det är jobbigt med någon som håller på och tickar hela tiden, men jag tycker ändå att man måste förstå att det är ett handikapp som dessa personer inte kan rå för.

Senast redigerad av skorpion76 mån 17 nov 2008, 17:48, redigerad totalt 1 gång.

lör 15 nov 2008, 16:06
Profil WWW
Användarvisningsbild

Mitt EgetForum: http://ettvuxetbarn.egetforum.se
När det gäller bemötande så betyder ju inte det att man måste älska alla människor...det funkar inte...MEN...att acceptera andra människor är något helt annat. Du ÄR du och jag ÄR jag...precis som vi ÄR. Det kan ingen ändra på. Och att få höra gör inte si och gör inte så...då är man inne på fel bana...för då är man inte accepterad för den man är utan man ska förändra sej efter vad den/dom andra tycker...och får det fortsätta...ja vad har du då för identitet kvar??? Det där har jag upplevt själv...men trots allt så är det bara jag själv som kan förändra mitt eget förhållningssätt. Jag har ingen rätt att förändra en annan människa. Ingen annan har heller rätt att förändra mej.Man kan inte falla alla människor på läppen heller. Har man sen ett handikapp som du nu har så får man helt enkelt acceptera att du har det och gör man inte det...ja då är inte den personen något att ha heller...jag tänker nu som kompis eller liknande. När det gäller beteende så kommer man längst med att vara sej själv...med sina ticks..eller spasmer som du har...för det är ju DU..det borde inte förändra synen på dej som PERSON...(men jag vet att många gör så)...och folk är så snabba på att döma folk utan att känna personen ifråga...det gör mej f*******d...Du har helt rätt i det där med vett och etikett...för det är också nåt som slår så fel...det som är det för mej behöver inte vara det för någon annan...precis som uttrycket "sunt förnuft". Men jag tror ändå på att får man lära sej som barn att vi har samma människovärde vare sej vi är vita, röda, gula, handikappade, utvecklingsstörda osv så hoppas jag och tror att det kan komma att se annorlunda ut i framtiden. Men det förutsätter ju också att vi vuxna börjar ta in detsamma.

http://ettvuxetbarn.egetforum.se

lör 15 nov 2008, 17:36
Forumaktivist
Användarvisningsbild

Jag skulle vilja fråga alla dom människor som tycker att ett gott uppförande går före allt annat om dom helt enkelt menar att personer med den typen av handikapp som jag räknade upp förut är helt värdelösa då. Det är det som gör att jag vänder mig så extremt mycket emot det och sen det dör att vissa människor som tror sig vara finare än andra tränger undan som som är "sämre" bara för att få mer plats själva och inte visar hänsyn. Istället drar dom nytta av det själva fär egen räkning och sånt kan inte jag med. Jag hatar det, för då visar man tydligt att man tror att man är så mycket bättre än alla andra trots att det är precis tvärtom. Den som inte kan se och acceptera mig för den jag är ska heller inte få nöjet att lära känna mig.

lör 15 nov 2008, 19:23
Profil WWW
Användarvisningsbild

Jag tror att det är som så att dom som trycker ner andra, i själva verket mår väldigt dåligt själva. Och dom som bara pratar om andra orkar inte ta itu med sej själva och sitt liv. Och det glädjer mej att du säger att dom som inte accepterar dej för den du är inte ska få lära känna dej...det va lite av det jag skrev om tidigare...dom är inget att ha heller. Den rätten har du...det är ditt liv och du bestämmer vilka som ska få vara delaktiga i det...

lör 15 nov 2008, 19:37
Forumaktivist
Användarvisningsbild

Fast det blir ju problematiskt om personerna i ens släkt är sådana. I min släkt är det så på pappas sida och både mamma och jag är så trötta på det för vi har insett att dom inte är ett dugg bättre i alla fall när det väl kommer till kritan.

lör 15 nov 2008, 20:14
Profil WWW
Användarvisningsbild

Det kan vara lite klurigt det där med släkten...man ska inte stöta sej och helst vara trevlig också. Själv har jag ingen kontakt med 2 av mina syskon...vi är 4 st...men det gör mej inget...för vill dom inte acceptera mej för den jag är då får det helt enkelt vara. Och även dom tror att dom är bättre än andra...och tron kan som bekant försätta berg. Jag går min väg och dom får gå sin väg.

mån 17 nov 2008, 14:28
Forumaktivist
Användarvisningsbild

Jag minns alla dessa släktkalas med en ren fasa och orsaken till att det var så jobbigt var just det att varje gång innan vi åkte iväg blev jag tvungen att lova att jag inte fick släppa mig eller tjafsa om mina idoler och varje gång när vi kom hem var pappa alltid förbannad på mig för att jag inte hade lytt och uppfört mig, men det där var faktiskt saker som jag inte kunde rå för. Jag tuggade näästan inte maten som liten, utan svalde väldigt stora bitar, vilket gjorde att jag dels satte i halsen oftare än vad som kan anses normalt samt att det faktiskt oclså ledde till att jag fick en massa gaser i magwn. Okej, jag håller med om att det inte låter trevligt om någon hela tiden släpper sig, men om man nu inte kan rå för det får man väl försöa acceptera det ändå. Likadant var det med mina idoler. Det var helt enkelt så att jag inte hade så särskilt många kompisar som liten. Nästan inga barn ville leka med mig för att jag var så annorlunda och det var ju så klart likadant med mina kusiner. Själva kunde dom leka och ha hur kul som helst, men om jag var med blev dom bara rädda att jag skulle göra mig illa.
Det här gjorde att jag blev väldigt ensam och som du vet är det inte alls ovanligt att ensamma barn fantiserar väldigt mycket och hanr låtsaskompisar. Mina idoler var helt enkelt som mina kompisar och visst är det sant att en bild inte kan svara när man pratar till den, men tillsammans med dom slapp jag i alla fall höra att jag var konstig eller att jag inte fick vara med.
Av allt att döma är det inte alls undra på att personer som på ett eller annat sätt är annorlunda blir enxamma och har svårt att hitta vänner. Dom vet inte hur man söker kontakt på rätt sätt och har heller aldrig fått chansen att lära sig det heller eftersom det är något som är så självklart att man kan utantill eller hur man ska säga. Det är något som i själva verket är väldigt abstrakt och svårt att lära sig eftersom dom som redan kan det tar det för att vara självklart.
Well, nu efteråt har jag fått reda på att även min mamma tyckte att dessa släktkalas var jobbiga eftersom hon inte heller upplewvde at hon blev lyssnad på. Som jag kanske har bwrättat tidigare är hon ifrån Finland, men oavsett om man kommer utomlands ifrån eller inte är det alltid svårt för den som är ingift att bli acccepterad av den redan etablerade släkten. Det är precis som att man inte ska komma dit och tro att man kan något. Lite som Jantelagen, skulle man kunna säga.

tis 18 nov 2008, 03:11
Profil WWW
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Svara på tråd   [ 27 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2